Vi er fortsatt i Guizhou, en av Kinas fattigeste provinser.
Dag 20 begynte tidlig med frokost på det bittelitt shabby hotellet. Frokosten var god og vi som var for seine til frokosten var heldige og fikk ta med oss alle rester som bestod av bananer, kjeks og mineralvann på flasker! Derretter tok vi bussen videre til vår neste destinasjon.

28 barn

Dette kom til å bli en lang og humpete tur, nesten som å kjøre berg og dal bane (bare mer tuting og forbikjørende kjøretøy).
Vi stoppet i Cheijiang, en Dong-folk landsby og gikk en tur gjennom byen. Vi hadde vanskeligheter med å konsentrere oss om historie når det løp løpske griser og rakkerunger gjennom gatene. Vår engelsk talende guide fortalte oss om Dong folkets trommetårn og om den kjente kjærlighetshistorien om Zholang og Limei.

02 biasha miao jenter

Så bar det videre på den humpete landeveien i vår gule buss. Vi besøkte også en Biasha-Miao folk landsby. Her ble vi møtt av en liten og karakteristisk høvding. Høvdingen og flere andre landsbyboere, i sine tradisjonelle og spesielle drakter som de bruker i hverdagen, ga oss en velkomst med geværskudd som smalt høyt for oss nordboere! Deretter viste de oss litt av hvordan deres konfirmasjonsrituale for gutter foregår; ved å klippe av håret med ljå. Høvdingen viste oss så rundt i den vakre landsbyen med de naturskjønne omgivelsene. Dette var første stedet flere i klassen kunne tenkt seg å bodd en tid. I gatene satt kvinnene og spant, sydde og jobbet med å lage klesdrakter. Det var rette tid på året for å utvinne lilla farge, og det var derfor den lilla delen av draktene de lagde da vi var der.

05 garn

Etter dette var det lunchtid og vi kjørte til Conjiang for å spise lunch der.

Vi ankom Zhaoxing og gikk en tur for å bli kjent med byen. Om kvelden fikk vi en flott forestilling av Dong-folk. Dong-folket er kjent for sangen sin, og nå fikk vi høre og se det selv. Forestillingen bestod av sang og dans og tilslutt ble også vi invitert opp på scenen for å delta i den siste dansen.

21 zhaoxing 2

Resten av kvelden ble brukt på øvelse i å sparke fjærball, en av de mest populære sportene i Kinaklassen, men også synge og kose oss i det varme været på trappen til hotellet.

Dag 2 i Zhaoxing reiste vi til en såkalt økologisk landsby, Tangan. Her lever folk ganske primitivt og noe av ideen ved å la det bli en økologisk landsby var å bevare denne spesielle Dong-kulturen og levemåten. Tangan økologiske museum landsby er blitt et samarbeid mellom Kina og Norge. Derfra gikk vi en tur i risterassfjeller. Været var nydelig og vi storkoste oss!

00 tongan klassebilde

Vi traff også en kineser som studerer Dong kultur og var med i dette prosjektet. Han fortalte oss om samarbeidet og ideen med økolandsby museum. Tilfeldigvis kjenner han Christinas onkel godt, som også er med i dette prosjektet, verden er liten!

23 vandring 3

Resten av dagen gikk med på å kose oss i den varme og sterke Kinasolen, hvor flere av oss ble solbrent.