Den 2. mars tok vi taxi fra hostellet i Shanghai til togstasjonen, for å rekke 17:45 toget til Guilin. Da vi kom frem på stasjonen, så ble vi lettere frustrert i og med at Kristine og Mari ble kjørt til feil stasjon på andre siden av byen, men dette ordnet seg heldigvis.

Toget var først og fremst trangt og fult av kinesere. Køyene var bygd tre i høyden og det var bare i den nederste sengen man kunne sitte oppreist. For det andre tok turen 27 timer. Det hang forresten fisk på do…

Line og Heidi leiker med hverandre Jan-Inge og Tommy paa toget

Line og Heidi leiker med hverandre på toget

Jan-Inge og Tommy på toget

Heidi spiser nudler

Tommy og Stian hører på musikk

4. mars våknet vi på et hotell i Guilin og gikk opp på en liten topp som lå 100 meter unna hotellet, kalt Fupofjellet. Der hadde vi utsikt over hele byen og landskapet rundt. Etterpå ble vi sluppet løs i Guilin for å shoppe, mens syke Aske knasket piller på sykehuset. Vi kjøpte forresten inn skolematerial til håpskolen den dagen. I handlekurvene lå det en hel gjeng barnebøker til en verdi av 3000-4000 yuan, litt undervisningsmateriale, 200++ skriveblokker og penner, 12 pingpongballer, 6 fotballer og en volleyball. De som hadde fadderbarn kjøpte inn litt ekstra til de få heldige.

Klassen på Fopu-fjellet Guilin-skogen av kassiatre

Klassen på Fupo-fjellet

Guilin som betyr skogen av kassiatre

5. mars fant vi frem til elvebåt nummer 9, vår elvebåt. Den tok oss med nedover med strømmen til Yangshuo. Det var mye fin natur, men litt for grått og surt vær. På vannet vrimlet det av selgere på bambusflåter som solgte vifter, steiner og skrap som selgere ellers selger. Andre ville bare lufte skarvene sine.

Li-elven fiskere og skarvfugler

Klevask Fisker paa Li-elven

Klevask

Fisker på Li-elven

På formiddagen kom vi frem til Yangshuo, en pittoresk liten landsby på 3-40000 innbyggere. Den var tydelig preget av og styrt av turistnæring, med sine utallige restauranter i tradisjonell kinesisk arkitektur som var beregnet på vestlige turister. En ganske fin by.  Det må nevnes at en av nettkaféene tok kun 2 yaun per time. Det er rekord hittil.

Kinaelever synger fadder Jacob

Klassen synger Fader Jacob mens kinesiske barn synger To tigrer på samme melodi

Håpskolebarn

Barna på Håpskolen

6. mars skulle vi etter planen leie sykler å sykle 40 min til håpskolen ute på landet, men værgudene ville ikke spille ball, så vi ble kjørt ut med minibuss istedenfor. Vi ankom skolen tidsnok til å få med oss morgentrimmen. Til symfonisk, nesten militær trimmusikk utartet det hele seg som en disiplinær dans. Så ble det hilst velkommen og overrakt skolemateriale til håpskolen. Vi fikk også møte fadderbarnene våre og fikk gitt de gavene vi kjøpte i Guilin. De ble veldig glade. Etterpå ble vi fordelt ut i skolens 7 klasser for å undervise i engelsk. Det ble også mye dans, og roping og hyling. I klassen til undertegnede, så var det elever som til slutt lå langstrakt ut over pulten på ryggen ved slutten av den første timen. Så var det lunsj. Da ble vi fordelt til fadderbarnenes familier for å få mat. Det var mange forskjellige meninger om akkurat den opplevelsen. Noen hadde problemer med å holde på maten de allerede hadde i magen ved synet av kyllinghoder og føtter, mens Jostein fikk servert sitt beste måltid i Kina hittil. Deretter var det enda en liten time med engelskundervisning og så dro vi utkjørte og kalde tilbake til hotellet. Det ble mange inntrykk den dagen.

Benedicte med sitt fadderbarn Kinaelever har fugledans

Benedicte med sitt fadderbarn

Kinaelever viser fugledans

Barna ser paa høre på norske lærere

Glade barn

Barna i 1. klasse høre på norske «lærere»

Jon med sitt fadderbarn Kinaelever deler ut arbeidsboeker

Jon og hans fadderbarn

Klassen deler ut arbeidsbøker til barna

7. mars var det opphold, slik at vi kunne sykle opp til håpskolen. I dag var det underholdning på programmet og hver klasse hadde sin opptreden. Det var mange barnesanger og artige danser, og 6. klasse hadde et festlig skuespill. Kinaklassen gjorde et forsøk på å synge ”fader jakob”, men hadde langt større hell med å få med hele skolen på fugledansen. Så var det tautrekking, av alle ting. Det var gøy helt til kinaklassen trakk tau mot 6. klasse. Da røk tauet og satte en av kinaklasse-elev ute av spill. Eleven måtte på sykehus for å bli sjekket for brudd i håndleddet. Resten av oss ble stående igjen på håpskolen og herjet med elevene. Da Sumin og eleven var tilbake med melding om at det ikke var noen bruddskader eller lignende, så var klokken blitt så mange at vi måtte dra.

Aske og Jostein i dragkamp Jon og Benedicte underviser

Aske og Jostein i tautrekking

Jon og Benedicte underviser i engelsk for 1. klasse

morgentrim Kine med sine fadderbarn

Morgentrim

Kine sammen med sine fadderbarn

paa haapskolen

I Jostein og Kine sin klasse skriver elevene ned hva «lærerne» sier

Etter vi hadde lunsj Yangshuo, så tok vi en tur til Måne Fjellet. Noen valgte å leie scooter fremfor å sykle denne gangen. Det var gøy.

klassen ved foten av Maanefjellet

Klassen ved foten av Måne-fjellet

gjengen Heidi og Kine

Vi er klare

Heidi kjører scooter og Kine sitter på

Line sykler til Haapskolen Aske er fascinert av Maanefjellet

Line på vei til Håpskolen

Aske er fascinert av Måne-fjellet

Benedicte Johan spiller pingpong med barna

Benedicte er den eneste jenta i klassen som har syklet 34 km på en dag.

Johan spiller piongpong med barna på Håpskolen

Kristine med sitt fadderbarn

Mari med sitt fadderbarn

8. mars besøkte vi Dryppstensgrotten, som antageligvis er den største grotten i asia og har den lengste underjordiske elven som er kjent i verden. Inne i grotten var det ganske varmt, rundt 20 grader, mot rundt 10-12 grader ute. I grotten padlet vi i en liten time på denne underlige elven. Hvis man hadde hatt like god fantasi som kineserne, så kunne man ha sett rotter, løver, grønnsaker og julenisser i stallagmittene og stallagtittene.