Etter 5 uker med reising og ompakking, bestemte vi fire jentene oss for å bli igjen i Shanghai. I 3 dager fikk vi ha eget opplegg, og vi overnattet på hostellet.

Fra Shanghai: Lisa, Christina, Ingis og Linn.

03 Lisa i Shanghai

Den første dagen brukte vi stort sett sammen med resten av klassen. Vi kom med nattoget tidlig om morgen fra Tunxi og de gule fjellene, og spiste felles lunsj. Etter 2.5 mil fjelltur i trapper var de aller fleste stive og støle i beina, og Sumin lo godt av oss der vi humpet rundt.
Spesielt vanskelig var det med toalettbesøk på disse kina-doene da de færreste klarte å sitte på huk…

02 Linn i Shanghai

Etter lunsjen besøkte vi Fudan universitet. Her fikk vi omvisning på elevhyblene og det store, flotte universitetsområdet. Resten av dagen brukte vi til shopping i Nanjing-gaten og lignende, og pakking for de gruppene som skulle reise til andre byer.

Neste dag var det kun vi fire jentene igjen på hostellet fra klassen. Vi tillot oss å sove litt lenge, før vi tok fatt på dagen. Lisa og Ingebjørg reiste til Shanghai science and technology museum, mens Linn og Christina dro til dyreparken litt utenfor sentrum. Museet var digert, og vi så utstillinger med roboter og alskens tekniske vidundere. I dyreparken fikk de oppleve blant annet panda, kattebjørn og søte små lemurer. Hjemturen for Linn og Christina ble noe dramatisk, da de endte opp i pirattaxi. Sjåføren var en ung, ansvarlig småbarnsmor som kjørte i 140 kmh med skremte kinaelever i baksetet. Men det gikk heldigvis bra. Senere på dagen prøvde vi undergrunnen, og endte opp i Nanjing-gaten for middag. Her satt vi i 4 timer, faktisk så lenge at vi ble sultne og måtte bestille på nytt.

05 Ingis og Linn i Shanghai
06 Shanghai kejiguan

Den siste dagen brukte vi til piknik i Century park. En DIGER park, hvor det til forandring var lov til å tråkke på gresset. Vi kjørte mer undergrunn, og etter litt avslapping på hostel gikk vi ut på kvelden og spiste. Deilig å få gjøre litt som man vil, nå helt på tampen av turen. Det var spennende å skulle klare seg selv i storbyen.

Klem fra Lisa.

På tur til Nanjing.

Fredag morgen dro vi av gårde i retning Nanjing som tidligere var hovedstaden i Republikken Kina. Litt bekymret ble vi da vi oppdaget av togturen tok litt lenger tid enn det vi hadde forventet, men endelig kom vi oss vel av toget på endestasjonen Nanjing. Vel fremme på herberget installerte vi oss på et seksmannsrom. Vi dro til et museum som er laget til minne for Nanjing-massakren. Etter å ha stått i kø sammen med masse skoleelever, slapp vi gratis inn da vi sa vi var norske..(Det er deilig å være norsk i Kina!) Det var interessant å lære mer om massakren der 300.000 kinesere ble drept av japanske soldater i 1937. Man hadde laget et fint museum med bilder, tekster og utgravninger.

07 Massaker museum Nanjing
10 nanjing byporten

Deretter gikk turen til gamlebyen, hvor vi leide to tråbåter. På bielven til Qinhuai tråkket vi rundt i en halvtime. Kvelden gikk med til å utforske gamlebyen og også litt shopping.

Neste dag var planen å komme oss til Xuanwu-parken med bymuren fra 1300-tallet. Etter å ha blitt kastet ut av to drosjer, klarte vi ved hjelp av en ansatt på herberget, å få en drosje til å kjøre oss dit. Det var en praktfull park med en stor og fin innsjø. Der satt vi på en benk, blant forelskede par, og spiste sjokolade

Vi slappet av på hotellet før vi satte nesen tilbake mot Shanghai. Vi hadde to fine dager i Nanjing og vi sitter alle seks igjen med forskjellige inntrykk.

Hilsen Marie, Mari, Ole Petter, Maninder, Ida og Silje.

På tur til Hangzhou

12 hangzhou

Fredag ettermiddag kom vi frem til Hangzhou, paradis på jorden faktisk, ifølge Marco Polo, en vakker by med 4 millioner innbyggere i Zhejiangprovinsen. Etter innsjekking på hotellet begynte vi å gå mot West Lake, en stor innsjø midt i sentrum av byen. På veien dit gikk vi forbi flere små elver som krysset under hovedveiene, med masse fine trær og blomster. Etter en liten gåtur kom vi frem til vannet, og det var utrolig vakkert å se en så rolig og fin oase midt i storbyen. Langs vannet var det fullt av små bord og sitteplasser, pagoder og hengepiltrær.

11 Stian i Hangzhou

Vi spiste middag på en typisk kinesisk restaurant, vi fant en med engelsk meny, og endte opp med mye god mat. På kvelden gikk vi tilbake til West Lake, og så på livet. I vannkanten var det fullt av kjærestepar med hjerteballonger og roser, det var veldig romantisk med opplyste trær og stearinlys på bordene. Vi kjøpte en rose, så gikk vi tilbake til hotellet for kvelden.

Dagen etter gikk vi ned til vannet igjen, vi likte nemlig vannet ganske godt:), og fikk med oss det største fonteneshowet i østre Kina. Det var storslått, med musikk som passet til alle bevegelsene i vannet. Showet varte i ca et kvarter, og massevis av kinesere hadde kommet for å se på. Etterpå gikk vi rett over veien fra vannet og så et akrobatisk nummer med apekatter og hunder, 1 yuan for å se på.

13 Hangzhou om kvelden

Søndag morgen skulle vi ta tog tilbake til Shanghai, og vi var ganske spente på om billettene vi hadde kjøpt på egenhånd tok oss dit vi ville. Det gikk heldigvis bra, og et par timer senere var vi klare for å reise tilbake til Beijing igjen.

Turen var veldig vellykket, og vi vil gjerne tilbake til Hangzhou igjen!