Torsdagsmorgen var det klart for togtur til Suzhou fra Shanghai, vi koste oss med frokost på toget (kinesisk grovbrød, vel og merke med syltetøy og banan. Namnam!) Togturen tok bare 40 minutter, så de fleste rakk bare en liten lur før vi var fremme.

paa toget
Nettmesterens hage

Her ventet en buss som tok oss med til Nettmesterens hage. Navnet har den fått etter viseministeren som bodde der, og som ville gjerne bli kaldt for fisker etter han dro seg tilbake fra politikken. Suzhou er kjent for sine mange hager og kanaler, og er også kalt Østens Venezia. Nettmesterens hage består av flere bygninger i tillegg til hagen. Her så vi mye fint inventar fra Ming og Qing dynastiene, og hagen var idyllisk med store piletrær og innsjø med gullfisker i. Hele området er fylt med symbolikk fra kinesisk filosofi, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene: Kineserne strever etter å skape balanse mellom Ying og Yang.

Silje og Line i Suzhou
Stian mater fisker
Ingebjorg
Haakon med kniver

Etter hagebesøket gikk turen videre til Perlepagodens park. Parken var meget nydelig, med flotte broer og en labyrint av små steinstier. Her var også en stor byport, visstnok verdens eldste port som har stått på samme plass all sin tid. Denne ble bygd 400 år f.kr., og fungerte slik at man kunne stenge slusene for å inspisere båter som ville inn i byen. Med en så gammel port fulgte også en utstilling av gamle krigsvåpen, til stor glede for mange av guttene i kinaklassen. Det var tydelig at de hadde sett litt for mange Kina-slåss-filmer, etter poseringene å dømme. Etter en halvtimes vandring kom vi fram til den mektige Perlepagoden. Herfra hadde vi god utsikt over resten av parken og deler av byen. Veldig flott.

I Panmen
Panmen
Magnolia1

Etter dette dro vi til en av de beste silkefabrikkene i Suzhou, da byen er kjent for sin flotte silkeproduksjon. Her spiste vi deilig lunsj, og hurra meg rundt, – De hadde ost og brødskive! På silkefabrikken fikk vi lære om silkens vei fra larve til laken. Store maskiner trakk ut de skjøre silketrådene fra kokonger, og spinnet de til brukbare tråder. Noen av oss fikk også hjelpe til med å strekke silkedotter ut til blivende sengetøy.

Silkefabrikken

Deretter bar det til hotellet, her hadde de vaskerservice. Flaks! Etter gjørmeturen i Steinbyen utenfor Yangshou, var de fleste i manko på reine klær. Det ble nesten litt for mye skittentøy for hotellet. Ca 30 poser klær ble levert inn, og vi satte hele hotellstaben i arbeid. På kvelden var det felles middag på en kinarestaurant i gågata, og etterpå ble det shopping på de aller fleste.

Tett trafikk paa Keiserkanalen
Marie, Line og Silje paa baaten
Jadebeltes bro fra 500-tallet f.kr.

I dag startet vi med båttur på keiserkanalen i egen båt. Keiserkanalen var bygd under Sui-dynastin i slutten av 500-tallet for å transportere ris fra det sørlige Kina til nordKina. Resultatet ble at det sørlige Kina utviklets til Kinas jordbrukssenter. Hele kanalen strekker seg fra Beijing til Hangzhou og er totalt 1700 km lang. Pr. idag brukes den store kanalen i det sørlige Kina for å transportere byggematerial mellom ulike provinser og her ser vi veldig tett trafikk.

Det tok 2 timer å komme fram til Tongli. En flott kanalby. Her besøkte vi to hager, og hadde det kjempekjekt med å mate gullfisker og nyte solen. Lunsj spiste vi i Tongli, og vi prøvde lokale spesialiteter. Senere besøkte vi Silkebroderiinstituttet i Suzhou. Det var imponerende å se de flotte broderiene som syerskene kunne bruke opptil flere år på å ferdigstille.
Resten av dagen var til egen disposisjon, og de fleste dro til gågaten for mat og shopping. Sumin har forresten fått seg ny sveis! Sååå søt! Kinaklassen gratulerer.

Hage i Tongli
Lisa i Tongli
Kristian
Tongli
Shipilong i Tongli
Vi mater fisker
Stian og Katrine i Suzhou

Imorgen skal vi forlate Østens Venezia – Suzhou og reise tilbake til Shanghai for nattog til De gule fjellene. På vei til Shanghai skal vi svinge til Zhejiangproviensen for å besøke en annen kanalby – Xitang. Sumin påstår denne kanalbyen er finest blandt alle kanalbyerne i Zhejiang- og Jiangsuprovinsene. Vi gleder oss!