Søndag morgen kom vi frem til Tunxi, ett lite kinesisk tettsted med 150 000 innbyggere. Dette er egentlig bare stoppestedet alle må innom for å komme seg til de gule fjellene, men vi likte oss veldig godt her, i den lange smale gågata med turens desidert beste restaurant!

Klassebilde Huangshan

Etter innsjekking på hotellet i Tunxi gikk turen videre til Hongcun, en vel bevart liten landsby med 1000 innbyggere, som de fleste av oss kjenner fra filmen ”Snikende Tiger, Skjult Drage”. Hele området er bygget etter Feng Shui prinsippet, som betyr balanse mellom Yin og Yang. Gatene og de små kanalene ligger harmonisk i forhold til hverandre. Vi gikk i gatene og så på husene i den karakteristiske Anhui-stilen, to etasjes hus i fargene hvitt, grått og svart, med vakre utskjæringer som ingen i dag kan lage. Vi fikk komme inn i entréen til noen av husene, og så med en gang det typiske inventaret; vase, speil og klokke som til sammen representerer evig lykke. Vi var alle enige om at Hongcun er en utrolig vakker landsby, som passer godt inn på UNESCOs kulturarvliste.

Hongcun 3

Vel tilbake i Tunxi fikk vi vårt første møte med Yi Lou, den ovennevnte restauranten, som vi skulle komme til å besøke 4 ganger i løpet av vårt besøk her. Alle forspiste seg faktisk:)

Senere på kvelden hadde vi overraskelsesfest for Håkon, som ble 20 år, med både bløtkake og presanger pakket inn i dopapir. Morgenen etter sto Marie for tur, og hele klassen kom inn og vekket henne med bursdagsang og kake på sengen. Begge to var veldig fornøyde!

Etter bløtkake og hotellfrokost gikk bussen til foten av de gule fjellene, og endelig skulle vi med egne øyne få se de spektakulære fjellene som Sumin hadde vist oss bilder av. Det første som møtte oss etter inngangen var en hærskare av sultne apekatter som spiste kjeks ut av hendene våre. Vi fikk tatt mange morsomme bilder! Siden ventet en fire timers tur opp uttallige trappetrinn, i vakkert terreng med nydelig utsikt, før vi kom frem til hotellet vårt. Alle gikk og la seg veldig tidlig, for å lade opp til morgendagen.

H04
Huangshan 06 Linn
Huangshan 4

I dag tidlig stod samtlige av klassens elever samlet i resepsjonen kl. 0530 (det hadde kanskje ikke alle mammaene våres regnet med;)), klare for å se soloppgangen fra en liten høyde en kort gåtur fra hotellet. Det var kaldt, og vinden blåste surt, men vi var trette og glade da vi stod klare ved utkikksposten, sammen med en stor gjeng kinesere som hadde hatt det så travelt at enkelte ikke engang hadde rukket å ta av seg dynene(!) Det er ikke til å nekte for at skuffelsen var til å ta og føle på da tåken lå så tett i hele området at solen sto opp helt usett, uten engang en liten antydning til rødskjær. Men vi fikk oss i det minste turens tidligste frokost (klokken syv), og var klare for dagens gåtur allerede en liten time senere.

apen

Turen som ventet oss var en tur som vi sent vil glemme. Selv om trappetrinnene til tider virket endeløse, var utsikten helt ubeskrivelig; over hver fjelltopp ventet oss et nytt utsiktspunkt, og hvert nye sted vi kom til var utrolig nok flottere enn det forrige. I tillegg til det fantastiske utsynet som omga oss hele veien fikk vi med oss de kjente fjelltoppene med lokale navn som ’Damen med bambuskurv’, ’Den store Apen’ og ’Den lille Apen’. Pinjetrærne som er så spesielle for de gule fjellene så vi også. Hele turen var fabelaktig syntes vi alle, men det var ganske deilig å komme ned til bussen etter to dager med ”hard trening”.

Katrine, ingebjorg og Stian
Kjærlighetslås
Linn
Silje, Mari, Line og Marie

Vi gleder oss til å våkne sent i morgen, støle og uthvilte, og spise på den nye yndlingsrestauranten vår:)