Møre og Romsdal-rundt


Tar du frem et kart over vestlandet, vil du se den imponerende rundreisen elevene gjennomførte til sykkel, fots , båt (Hurtigruta), med taxi, buss m.m.
I dagslys, på nattestid, inn i en 180m lang grotte m.m.







4 Intensive opplevelsesrike dager, med spennende og allsidig innhold stod på timeplanen tirsdag 7. –  fredag 10. september. Dette var elevenes første møte med  aktivitet på Adventura-linja.









Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 006 Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 007

Sykkeltur tirsdag med valgfrie etapper på 50-110km fra Ørsta til Stryn.
Det regnet denne dagen desverre, men humøret var på topp, og en sulten gjeng grillet koteletter og burgere under tak vel ankommet Stryn. Imponerende.










Deretter bar det med skolens minibuss opp Strynefjellet og ned mot Geiranger og nydelig utsikt. Været kom seg men vi valgte likevel å sette opp Gapahuk for treningens skyld. Tomatsuppe kokt på stormkjøkken til kvelds.










Pasta di Parma til frokost etter en fin natt, før vi rydder leir og tar turen innom Geiranger Fjordsenter. Så bærer det onsdag kl 1330 ut med en lekter til Hurtigruteskipet Finnmarken med kurs for Ålesund!










Ombordstigning i Finnmarken.










Finnmarken er det eneste av Hurtigruteskipene som kan skilte med utendørs boblebad og basseng. Det var ikke tilfeldig at vi valgte den avgangen, og vel
unt elevene, etter en våt sykkeltur dagen før. 









Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 108

Og læreren fikk en velfortjent hvil i solsteken på dekket.
Så ankommer vi Ålesund by på kveldingen etter en fin tur med Hurtigruta gjennom Geirangerfjorden.









Kl 0045 natt til torsdag setter vi kursen med søradgående Hurtigruteskip; Polarlys som etter halvannen time tar oss til Torvik fra Ålesund. En maxitaxi venter på oss kl 0200 og tar oss med til den ytterste øde Ø.
Fra P-plassen ved slutten av veien ved Runde, gjør gjengen seg klar til en times fottur ut til Fyret som nå tilhører DNT hvor vi skal overnatte.
Beregnet ankomst er kl 4 om natten, altså på ekte «Adventure» vis.


 







Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 124


I stummende mørke gjør vi bruk av GPS, med innlagt rute ut til fyret for å navigere. Alle elevene får prøve å lede noen hundre meter hver, før læreren tar over siste halvdel. Elevene følger etter med sine hodelykter. De 2 bildene til høyre er tatt på samme sted rett utenfor fyret, i tussmørke og i dagslys neste dag.










Selv Sørlendigen vår lot seg seg imponere av vestlandsværet denne dagen, hvor det vanligvis ellers pleier å være nokså værhardt.










Gutta soler seg og jentene benytter anledningen til et oppfriskende bad!


 







Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 141


Dagens turprogram består av en tur ut til Runde Dykkersenter. Og elevene kan i dagslys se etappen de gikk natten før i stummende mørke. På skiltet til venstre står; «ADVARSEL Dårleg veg, all ferdsel på eiga ansvar!»
Dette står rett før en 200 høgdemeter bratt nedstigning til selve fyret.









Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 154 Oddbjørn 080


Guttene mente de hadde blitt lurt. Det stod ingenting om å delta i matlaging og oppvask i skolebrosjyren…
Her kutter de pølser opp i småbiter til lapskaus i morgendagens frokost. Frokost og pakking av sekk måtte gjøres klart før leggetid, da vi måtte begynne å gå fra fyret kl 7 om morgenen neste dag, for å rekke en ferge fra Larsnes som skulle ta oss ut til Dollsteinhola på sandsøya.
Vi forlot fyret kl 7 som planlagt og til en fantastisk soloppgang.










Vi ble hentet av skolens minibuss på Runde kl 0830, parkerte bussen 2t senere etter ferge fra Larsnes, og ankom inngangspartiet til hola 1t senere igjen. Alle kom seg inn de 180m innover i hula, særdeles møkkete, men glade til sinns.


 







Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 174 Særgreinsveka 2004 Sykkeltur 178


Og alle kom seg faktisk også ut igjen… Vi hadde med oss eget skift til den gjørmete hola, men en av elevene valgte sine 5 dager gamle fjellsko fremfor støvler, samt sin blå «Drammen Ballklubb» treningsbukse fremfor regntøy. Resultatet ble at skoene nå ser ut som om de er 5 år gamle…


Og avslutningsvis brifer læreren med sine balansekunster. Læreren ønsker å takke elevene for en flott tur.