Første dagene i Yangshuo leide vi sykler for å ta oss en sykkel tur rundt byen. Noen leide tandemsykkel som var ganske interessant og morsomt. De andre enkeltsyklene var i dårlig stand med ingen gir, og det ble slitsomt. Da var det bedre med dobbel POWER! 17 km en dag og 23 km en annen dag. Er ikke vi spreke så vet ikke jeg.

Vi tok oss en ”pause” ved bunnen av Måne fjellet for å så gå helt opp og se på utsikten. 819 trappesteg på et blunk. Vi er virkelig Adventura Kina linje.

Klassen på Månefjellet
Joachim og Mariann

Neste dag stod vi gry tidlig opp for å besøke en av hoved”attraksjonene” våre, nemlig Lilong Håp skole. Dette er en barneskole som vi har samlet inn penger til helt fram til dagen vi reiste til Kina.
Denne skolen har flinke og veldig glade barn, men tilstanden til skolen er svært dårlig. Og dette merket vi da vi kom. Da vi først kom ble vi geleidet inn til det som da skal være et av klasserommene på skolen, men det var så kaldt at det var vanskelig å sitte stille. Her hadde de laget til bord med masse små appelsiner som vi skulle få. Vi fikk også en varm velkomst med kjempe mange kinaputter, som egentlig kunne minne om gerilja krig, men barna ble glade!
Selv om det var ferie fra skolen har det mange barn som møtte opp og hadde til og med laget et show til oss. De danset og sang, og vi prøvde og gjøre det samme, men vi var nok ikke like sjarmerende.

ha skrivebok i handen
Klassen smaker på mandariner fra bondenes frukthager
Kinesisk sang

Etterpå viste vi dem ”haien kommer” og fikk alle ungene med på det, deretter ble det kylling og hauk. Her var guttene hønemor med barna bak seg i en lang rekke og prøvde å unngå at hauken som var en annen person skulle ta dem. Begge lekene var enormt populære.
Deretter tok vi ut alle lekene vi hadde kjøpt til dem, som fotballer, hoppetau, pingpong utstyr og mye mer. De ble kjempeglade for dette. I tillegg brukte vi ca. 4000 yuan (kr. 3500) og kjøpte ca. 320 kinesiske bøker til skolen.

Kylling og hauk
Hai kommer 1
sang

Når vi var ferdig med alt ble vi i Kina-klassen fordelt i 6 grupper på ca 3 stk i hver og skulle nå spise hos 6 lokale familier. Dette var en interessant opplevelse. Flere fikk øl eller brennevin til lunsj og ble i ganske godt humør etter hvert, men maten var veldig god selv om mange kanskje var litt skeptiske til at vi spiste fra en felleskjele alle sammen og brukte våre egne spisepinner til å ta maten og røre i den. Men det gikk greit. Familiene viste stor gjestefrihet mot oss. Etter mat fikk vi en masse pomeloer og miniapelsiner pluktet fra familienes frukthager. De smilte stort når vi takket ja til fruktene.

Martine og Andreas plugger kinesisk før middag hos bondefamilien
lunsj hos bondefamilie
Heidi spiller pingpongTuva spiller pingpong
May og Mariann hopper tau
Joachim og Oddbjørn med barn

På kvelden så vi et stort vannshow tilbake i Yangshou. Inntrykk på Li-elven. Det var et kjempeflott stykke med masse lyseffekter og folk. Ca 300 bønder og fiskere var med i showet og det ble regissert av Zhuang Yimou som står bak OL-showet i Beijing 2008. Selve scenen er Li-elven med tolv sukkertopps fjell som bakgrunn. Hele forestillingen var så fin at det kunne ha vært verdt å reise til Kina bare for å nyte den.

Impression Li-elva

Neste morgen dro vi tilbake til Guilin og på vegen stoppet vi ved en kjempe stor grotte og gikk i gjennom den og så på hvor fint det var. Dannet for 100 millioner år siden.
Da vi kom ut igjen på andre siden så vi til alles store glede sol og blå himmel. Det hadde vi foreløpig ikke sett på kinaturen og det ble straks en mye mer behagelig temperatur.

Yinzi cave
Christian ved foten av Maanefjellet

I morgen skal vi ta tog videre og drar om ettermiddagen. Kommer fra til neste stoppested neste morgen, Louping!

Nesten hele klassen er glad i lokalfrukt pomelo.