Ni Hao!

Endelig får vi litt tid til å skrive litt til dere. De første dagene har gitt oss utrolig mange inntrykk. For et land!

Den første dagen(5 januar) fikk vi sjekket inn på hotellet, og sett Himmelens tempel. Selv om det var en kaldt, var det en flott opplevelse. Vi avsluttet dagen med et måltid. Vi var alle trøtte og vi tok tidlig kvelden.

vennskapskole

Dagen etterpå(6 januar) våknet vi alle tidlig pga tidsforskjellen, og vi ville alle ut å utforske byen for et nærmere inntrykk av Kina. Etter en god vestlig frokost besøkte vi vennskapsskole nr.63. Her fikk vi pratet med elevene og sett skolen deres, som forresten var mye bedre enn mange norske skoler. Etter besøket spiste vi lunsj og turen gikk videre til «Den forbudte by». På kvelden var vi på Wangfujing gågate, som er Beijings største gågate. Der var vi bl.a innom skredderen. Her var det mulighet for å få sy seg et antrekk om man ønsket det.

Fredag 7 januar begynte dagen på Peking Opera skolen, der elevene viste sine talenter. Etter dette gikk turen videre til Clausonné fabrikken hvor kinas tusenårige kunsthåndverk blir laget. Deretter gikk turen til boligområdet i Hutong. Transporten vår denne gangen var sykkeldrosje. Her spiste vi lunsj hos lokale familier. Opplevelsen var «Hen hao»!!!  Senere på kvelden var vi ute å spiste middag på en lokal restaurante før vi dro på Peking Opera.pekingopera

Lørdag 8 januar og dagen starter med vekking kl 06.00. kl 06.30 går bussen til Taoranting parken hvor vi skulle få være med på morgengymnastikk. Her møtes pensjonister i alle aldere og har all mulig form for gymnastikk. Da vi hadde vært her en stund bar det til hotellen hvor frokosten sto å skrek til oss. Da vi var ferdig med frokosten dro vi til Sommerpalasset. Dette var et vakkert sted! Idag spiste vi Buffet på lokal restaurante. Etter lunsj dro vi til en av Kinas største datagater. Her fikk vi mange inntrykk. Mange spørrende utrykk om alle de blonde nordmennene.

I morgen kommer turens første høydepunkt: «Den kinesiske muren»