Reisebrev fra linja «Friluftsliv Sunnmørsalpene og Bali», Møre Folkehøgskule

Å være på reise sammen er for mange en viktig del av det å gå på folkehøgskule. Møre Folkehøgskule ligger midt i hjertet av Sunnmørsalpene og friluftslinja reiser på turer i nærområdet gjennom hele skoleåret. En lengre utenlandstur til Bali stod på planen, noe Covid- 19 satt en naturlig stopper for i år. I stedet dro friluftslinja nordover, til Lofoten.

Studietur i Norge
Allerede i september begynte vi å planlegge en alternativ studiereise, med mål å oppleve noe av det beste vårt eget land har å by på. Mange av elevene har ikke vært nordover i Norge og Lofoten har en spektakulær natur med gode muligheter for toppturer, surfing og klatring, som er hovedaktivitetene på linja. Folkehøgskolene har lenge blitt utfordret på å reise mindre til utlandet, så nå fikk vi også en anledning til å ta denne utfordringen på alvor.

Friluftsliv X Bali Lofoten 2021

Noreg betyr «vegen mot nord», og vi fikk virkelig prøvd oss på vegen mot nord. Det var mange hensyn å ta i planlegging og gjennomføring av turen. En detaljert og nøye gjennomtenkt smittevernsplan lå som grunnlag for all bevegelse og aktivitet. Fordelene med å reise samlet som en folkehøgskoleklasse med fokus på friluftsliv er at vi opererer som en kohort og at aktivitetene vi søker er utendørs. Vi booket egen buss fra Ørsta, hadde gruppebestilling på tog og båt, vi gikk i «kirkeasyl» i Bodø og brukte leiebiler i Lofoten. En lang reise med forflytning av x antall kolli, ski, våtdrakter, private sekker, medbrakt mat etc.

Toppturer og Lofotfiske
Første uka var vi innlosjert i koselige rorbuer på vakre Kalle og idylliske Henningsvær, ute i havgapet. Det var nesten litt magisk å våkne av måkeskrik, soloppgang og båter på vei til fiske tidlig om morgenen. De røde rorbuene, lukten av tørrfisk og gjestfrie mennesker. Særpreg.

Friluftsliv X Bali torskefiske Lofoten 2021

Naturen i Lofoten er spektakulær. Fjellene i reiser seg majestetisk opp fra havet og inviterer til toppturer. Elevene hadde forventninger og vi håpet å innfri. Lofoten har hatt lite snø i vinter, men flaks for oss så kom det et dump med nysnø helga i før vi dro nordover. Vi kom på et helt perfekt tidspunkt. Vi valgte å bruke lokale guider, fra Nord Norsk Klatreskole og Northern Alpine Guides som bidro til tre dager med supre turopplevelser. Det var nok snø og i tillegg fikk vi sett Lofoten fra sin beste side, badet i sol og blå himmel.

Er man i Lofoten i mars må man også dra på lofotfiske. Vi fikk hyre på en fiskebåt i Henningsvær og det ble så mange kilo torsk at vi var selvforsynt i flere dager. At noen lå over ripa største delen av båtturen er fort glemt når torsken på stanga veier oppi 15 kg.

Surfs Up Unstad
Andre uken satte vi kursen mot Vestvågøy og den kjente surfestranda Unstad. Vi ble varmt tatt imot hos vertskapet på Unstad Arctic Surf og etter første frokost, servert, skjønte vi at dette ble en «luksusuke» med havet og bølgene utenfor døra. Vi var maks heldige med surfeforholdene de første dagene og vi fikk til og med en «sommerdag» i vannet.

Friluftsliv X Bali surfing Lofoten 2021

Vintersurf i Lofoten kan være ganske røft og for endel ble det en heftig opplevelse å surfe i kulda på Flakstad. Bølgene og vinden tok seg opp de siste dagene og mens vi ventet på gunstige forhold fikk tid til en vinterbestigning av den kjente Reinebringen og vi besøkte Kvalvika, og fant hytta der to surfere overvintret.

Surfing i Lofoten innfridde. Alle klarte fange gode bølger og noen hadde sin livs beste surfedag. Vår venn og dyktige surfeinstruktør Emil ga alle et godt løft med sin imponerende oppfølging og motivasjon. Det ble en rå uke med surf, brødbaking, torskemiddager, jacuzzi & badstu, verdens beste kanelsnurrer, og ikke minst nordlyset som danset på himmelen for oss.

Dannelsesreisen
Når vi er på utenlandsreise er et viktig mål å knytte kontakt med lokalbefolkningen og ha et innhold i turen som er mer enn bare aktiviteter og fartsfylte opplevelser. Vi ønsker å gi elevene reiseerfaringer som gir grunnlag for refleksjon og læring. Vi ønsker at de skal reise med et våkent blikk og møte nye steder med ydmykhet og respekt. Reisene skaper ofte et personlig engasjement hos elevene i ettertid.

Friluftsliv X Bali skitur Lofoten 2021

Målene var de samme for vår reise til Lofoten, men rammebetingelsene satte noen begrensninger. Det var en tur der vi måtte holde avstand til omgivelsene og menneskene vi møtte. Det stormet også litt i media rundt alle som skulle besøke Lofoten, men vi var innlosjert avskjermet fra kontakt med lokalbefolkningen og opplegget vårt ble velsignet av den lokale kommuneoverlegen. Som friluftslivs-lærere har vi vært ute en uværsdag før.

Vi gjennomførte den planlagte studieturen til Lofoten, med alt det innebar av detaljplanlegging og strenge smittevernstiltak. Det ble en viktig felleskapsstur der samarbeid var helt sentralt, elever og lærere ble bedre kjent og fikk fantastiske minner for livet!

De siste dagene nådde den virkelige stormen Nord Norge. Vi kom oss over Vestfjorden i tide og satte kursen hjem mot Sunnmøre.